| Назва статті | Членство в Європейському Союзі як один з механізмів забезпечення національної безпеки |
|---|---|
| Автори |
НАТАЛІЯ ПАРХОМЕНКО
докторка юридичних наук, професорка, членкиня-кореспондентка НАН України, членкиня-кореспондентка НАПрН України, заслужена юристка України, завідувачка відділу теорії держави і права Інституту держави і права імені В. М. Корецького НАН України (Київ, Україна) ORCID ID: http://orcid.org/0000-0002-5870-9261 nnparkhomenkoo@gmail.com
|
| Назва журналу | Юридичний журнал «Право України» (україномовна версія) |
| Номер журналу | 3 / 2025 |
| Сторінки | 69 - 81 |
| Анотація | Наголошується на актуалізації проблеми захисту національних інтересів держав в умовах різного роду збройних конфліктів, що натепер набирають обертів у світі, і особливо російсько-української війни, яка триває вже понад десять років. Ми є свідками руйнування або трансформації створених раніше безпекових блоків і союзів, намагання створити нові, пошуку новітніх засобів забезпечення миру в різних регіонах. Занепокоєння демократичного світу викликають також зростаючі тенденції ведення гібридних воєн, що включають економічне, інформаційне, політичне та воєнне втручання в розвиток держав. Такі зміни потребують удосконалення безпекової політики всіх держав світу – цілеспрямованої діяльності уповноважених суб’єктів щодо створення механізмів захисту національних інтересів. Зазначене потребує осмислення насамперед теоретичних засад членства в ЄС як одного з механізмів забезпечення національної безпеки, що і є метою нашого дослідження. Обґрунтовано, що існування будь-якої суверенної та незалежної держави в сучасному світі глибинних геополітичних трансформацій визначається, зокрема, політикою у сфері національної безпеки та оборони та є одним із найактуальніших напрямів міжнародного та регіонального – європейського співробітництва. Набуття членства в ЄС чи інших безпекових блоках і союзах шляхом співпраці в безпековому середовищі надає змогу державам забезпечити національну безпеку та отримати захист від зовнішніх загроз, спільно протидіяти та реагувати на військові, економічні, інформаційні загрози, забезпечити стабільність соціально-економічного та політичного розвитку. При цьому зв’язок та взаємозалежність між колективною та національною безпекою є прямим. Авторка стверджує про існування в Україні доктринальних, інституційних і правових засад забезпечення національної безпеки. При цьому реалії сучасного геополітичного розвитку та політико-правове становище України в умовах правового режиму воєнного стану та загроза державному суверенітету як ніколи загострили важливість урахування воєнних і невоєнних факторів, комплексного та системного підходу до забезпечення національної безпеки, проведення виваженої та послідовної правової політики держави в цій сфері в майбутньому. Проте на відміну від держав – членів ЄС та згідно з існуючими правовими актами між Україною та ЄС співробітництво у сфері безпеки не передбачає гарантій колективної безпеки. Тому перспектива членства в ЄС розглядається Україною, зокрема, як один з міжнародних механізмів забезпечення національної безпеки. Відповідно в межах існуючого правового поля потребує посилення забезпечення національної безпеки та співпраці з ЄС у політичній та військовій площинах, на рівні відповідних державних інституцій, у взаємодії з міжнародними безпековими організаціями. |
| Ключові слова | національна безпека; колективна безпека; євроінтеграція; національний інтерес; внутрішня політика; стратегія; механізм |
| References | Bibliography Authored books 1. Rourke J, Boyer M, World Politics: International Politics on the World Stage, Brief (Dushkin, McGraw Hill 1998). 2. Yermolaiev A, Parakhonskyi B, Yavorska H, Reznikova O ta in, Yevropeiskyi proekt ta Ukraina (NISD 2012) (in Ukrainian). 3. Parkhomenko N, Rozvytok zakonodavstva Ukrainy v konteksti konstytutsionalizatsii, yevrointehratsii ta zabezpechennia prav liudyny (Instytut derzhavy i prava im. V. M. Koretskoho NAN Ukrainy 2016) (in Ukrainian).
Journal articles 4. Ebegbulem J C, ‘The Failure of Collective Security in the Post World Wars I and II International System’ [2011] 14(4) Khazar Journal of Humanities and Social Sciences 24. 5. Biletska A, ‘Stratehii formuvannia efektyvnoi modeli sotsialno-ekonomichnoho rozvytku yak osnova suspilnoi stabilnosti ta natsionalnoi bezpeky’ [2017] 125(10) Hileia: naukovyi visnyk 258 (in Ukrainian). 6. Danylian O, Dzoban O, ‘Ievrointehratsiia y informatsiina bezpeka Ukrainy: do problemy vzaiemozv’iazku’ [2018] 80 Politolohichnyi visnyk: zbirnyk naukovykh prats 53–60 (in Ukrainian) 7. Danylian O, Dzoban O, ‘Informatsiina bezpeka Ukrainy: zahrozy, zumovleni tsyvilizatsiinym vyborom yevropeiskykh tsinnostei’ [2018] 81 Politolohichnyi visnyk: zbirnyk naukovykh prats 60–67 (in Ukrainian). 8. Riaboshtan Ye, ‘Spilna zovnishnia ta bezpekova polityka Yevropeiskoho Soiuzu pislia Lisabonskohoi uhody. Polityko-instytutsiinyi aspekt’ [2012] 4 Problemy mizhnarodnykh vidnosyn: Zb. nauk. pr. 188–199 (in Ukrainian).
Encyclopedias and dictionaries 9. Bezpeka natsionalna, Filosofskyi entsyklopedychnyi slovnyk (V Shynkaruk red, Abrys 2002) 49–50 (in Ukrainian). 10. Khramov V, ‘Bezpeka’, Politolohichnyi entsyklopedychnyi slovnyk (V Horbatenko uporiadnyk, Yu Shemshuchenko, V Babkin, V Horbatenko red, Heneza 2004) 47 (in Ukrainian). 11. Merezhko O, ‘Kolektyvna bezpeka’, Ukrainska dyplomatychna entsyklopediia: U 2-kh t. T. 1. (L Huberskyi holova redkol, Znannia Ukrainy 2004) 630 (in Ukrainian). 12. Tupichenko L, ‘Natsionalna bezpeka’, Politolohichnyi entsyklopedychnyi slovnyk (V Horbatenko uporiadnyk, Yu Shemshuchenko, V Babkin, V Horbatenko red, Heneza 2004) 386 (in Ukrainian).
Websites 13. Reznikova O, ‘Stratehichnyi analiz bezpekovoho seredovyshcha Ukrainy’ (08.09.2022) <https://niss.gov.ua/news/statti/stratehichnyy-analiz-bezpekovoho-seredovyshchaukrayiny> (accessed 27.03.2025) (in Ukrainian). 14. Sunhurovskyi M, ‘Mizhnarodne bezpekove seredovyshche pid chas viiny v Ukraini. Lektsiia’ (Razumkov tsentr 03 zhovtnia 2022) <https://razumkov.org.ua/statti/mizhnarodnebezpekoveseredovyshche-pid-chas-viiny-v-ukraini-lektsiia> (accessed 27.03.2025) (in Ukrainian). |
| Електронна версія | Завантажити |